Artikel

Cara Terbaik Membersihkan Berus Cat

Isi kandungan



Berus cat agak mudah digunakan, tetapi kelihatan seperti kerumitan yang besar untuk dibersihkan, terutamanya jika anda bekerja pada jadual yang ketat atau perlu mencucinya sehingga anda dapat terus melukis sesuatu yang lain. Sebilangan besar orang memilih untuk menggunakan penggelek atau cat pistol sebagai ganti untuk tidak perlu membersihkannya sesering mungkin, tetapi sebenarnya tidak terlalu sukar untuk membersihkan kuas cat anda - anda hanya perlu tahu cara melakukannya.

Jentera Terbaik telah mengumpulkan panduan ringkas ini mengenai cara terbaik untuk membersihkanberus cat, bersama dengan beberapa petua mengenai cara menjimatkan masa.



Basah atau Kering?

Walaupun kebanyakan orang membiarkan kuasnya kering sebelum berusaha membersihkannya, sama ada dengan sengaja atau hanya kerana mereka lupa membersihkannya. Ini sebenarnya menjadikannya lebih sukar untuk membersihkan kuas cat dengan sempurna, dan bahkan boleh menyebabkan kerosakan atau kerosakan yang tidak dapat dipulihkan. Membeli berus baru tidak terlalu sukar, tetapi masih menjengkelkan apabila berus anda sentiasa hancur oleh cat berlapis.

Anda harus mencuci kuas cat anda ketika masih basah jika boleh, sebelum cat berpeluang untuk disiapkan - pada kerja cat yang lebih lama, mungkin lebih mudah untuk mencuci kuas cat anda setelah anda menyelesaikan setiap dinding, perabot atau permukaan, kerana ini menghentikan cat daripada membentuk lapisan nipis di atas bulu. Pastikan anda mengeringkan berus sebelum mencelupkannya ke cat. Jika tidak, air mungkin mencairkan campuran sedikit, menjadikannya semakin nipis dan berubah warna dari masa ke masa.

Jangan biarkan Merendam terlalu lama

Kesalahan biasa yang dilakukan oleh pelukis baru ialah meninggalkan kuas di cat cat semasa mereka melakukan perkara lain, dan bukannya meletakkannya di permukaan yang terpisah. Semakin lama anda meninggalkannya di cat, semakin banyak cat akan melekat padanya, meninggalkan anda dengan gumpalan cat yang besar yang perlu anda cuba dan goncangkan sebelum anda dapat menggunakan berus dengan betul. Sekiranya anda tinggal di sana terlalu lama, ia mungkin akan mulai kering, dan jika ia padat, anda harus mematahkannya sendiri atau membuangnya.

Anda juga menghadapi masalah yang sama semasa membersihkan kuas cat. Sekiranya anda meninggalkan berus di dalam air terlalu lama, ia akan mulai melembutkan, dan bulu mungkin akan jatuh (atau bahkan larut), akhirnya menjadikannya hampir mustahil untuk digunakan untuk mengecat sesuatu dengan betul. Paling teruk, bulu mungkin akan hilang semasa anda melukis, terjebak dalam lapisan cat dan merosakkan penampilannya. Air juga dapat meresap ke dalam pegangan, yang mungkin membuat beberapa sikat flimsier runtuh pada saat anda menggunakannya.

Menyimpan Berus

Sebilangan orang lebih suka menyimpan berus mereka dengan bulu, yang lain lebih suka mereka menunjuk ke bawah, dan banyak orang hanya akan membiarkannya di sebelah mereka. Walau bagaimanapun, semuanya boleh memberi kesan yang berbeza terhadap kualiti dan ketahanan berus, tidak kira sama ada basah atau kering tulang.

Apabila anda membiarkan sikat kering, jangan sekali-kali meletakkannya di bulu - ini akan menyebarkannya dan merosakkannya, melebarkan kepala sikat dan menjadikannya kurangberguna untuk pekerjaan melukis utama, atau apa-apa jenis lukisan sama sekali. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai semacam pemegang berus yang menahannya di udara semasa mereka menunjuk ke bawah, anda boleh menggunakannya untuk membantu kuas cat kering - anda hanya perlu memastikan ia tidak jatuh.

Sekiranya berus cat disimpan tegak ketika basah, air akan turun ke pegangan dan menyebabkan sedikit kerosakan padanya, dan mungkin membuat bulu terkulai ‘mundur’ kerana berat air yang berlebihan. Meletakkannya di sisi mereka adalah penyelesaian terbaik, tetapi anda memerlukan sesuatu yang dapat menyerap air - bahkan sesuatu yang semudah meletakkannya di atas kain atau span sudah cukup.

Menyimpannya semasa kering umumnya mengikuti peraturan yang sama, tetapi untuk alasan yang berbeza - namun, anda akan dapat menyimpannya sekarang setelah air hilang, yang bermaksud bahawa periuk kuas cat boleh menjadi alternatif yang berguna untuk menyimpannya di dalamnya sebuah kotak.

Membersihkan Berus Dengan Cepat

Teknik sebenar membersihkan sikat agak mudah dan tidak memerlukan masa yang lama. Untuk memulakan, cukup lap berus yang dilapisi cat di tepi dalam tin - ini akan membantu mendorong sebahagian besar cat kembali ke dalam tin dengan sisa cat dan menghilangkan sebahagian besar cat yang 'longgar' dari berus anda. Sekiranya masih terdapat beberapa tempat yang jelas-jelas basah yang tidak dapat anda gosokkan, gosokkannya dengan surat khabar ganti untuk menghilangkan lebihan cat yang mungkin ada.

Setelah selesai, anda boleh mencuci kuas cat seperti biasa - sebilangan orang merujuk air yang mengalir, yang lain bergantung pada baldi air sabun, tetapi tidak banyak perbezaan selagi anda bolehkeluarkan catdari bulu. Sekiranya anda tidak menggunakan air mengalir sejak awal, pastikan anda membasuhnya juga sekiranya berlaku.

Untuk berus yang lebih mahal atau penting, pertimbangkan untuk membungkus kepala dengan kertas atau kain penyerap yang berat untuk membiarkannya mengekalkan bentuknya semasa mengering. Ini adalah pilihan sepenuhnya, tetapi boleh menjadi kaedah yang baik untuk memastikan bahawa sikat yang sukar diganti tidak cacat dengan penggunaan berulang. Untuk berus yang lebih murah, mungkin lebih mudah untuk membiarkannya di permukaan penyerap, kerana kerosakan akan cukup minimum dan hanya menjadi jelas setelah sekian lama melukis.