Artikel

Bagaimana Tukul Dibuat?

Isi kandungan



Sekiranya anda bekerja dalam bidang pembinaan, pertukangan, atau batu dan banyak melakukan pekerjaan, kemungkinan anda sangat biasa menggunakan standardtukul cakar. Ini adalah tukul yang paling biasa dikenali dan cenderung menjadi satu-satunya tukul yang akan diajar oleh kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, walaupun anda bekerja di salah satu industri ini dan sudah biasa dengan lebih daripada satu jenis tukul, tidak mungkin anda dapat melihat semua jenis tukul di tempat kerja - atau bahkan mengetahui cara kerjanya.

pembunuh crabgrass terbaik

Terdapat pelbagai jenis tukul yang boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Walau bagaimanapun, yang paling biasa adalah tukul cakar, palu, dan tukul kereta luncur kerana kekerapan ia digunakan.



Jenis Palu dan Kegunaannya

Terdapat pelbagai jenis tukul yang boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Walau bagaimanapun, yang paling biasa adalah tukul cakar. Tukul cakar terdiri daripada pemegang, kepala tukul, dan 'cakar' di bahagian belakang. ‘Cakar’ mempunyai celah kecil di tengahnya untuk mempermudah menggunakan bahagian tukul ini sebagai tuas atau baji ketika anda bekerja. Palu cakar adalah alat yang sangat berguna dan biasanya dijumpai di kebanyakan rumah tangga, walaupun tidak ada orang di rumah tangga yang memiliki latar belakang pembinaan.

Jenis Palu dan kegunaannyaPalu cakar sangat sesuai untuk menggerakkan kuku ke papan dan dinding dan juga biasa digunakan untuk mencabut kuku dari bahan penahan mereka dan bahkan mencungkil kepingan kayu seperti papan lantai. Sekiranya anda perlu melabur hanya dalam satu tukul, semestinya ini. Namun, sama berharganya dengan palu cakar, mereka tidak dapat mengurus semuanya. Sekiranya anda melakukan kerja yang lebih khusus yang memerlukan anda menggunakan alat yang lebih kompleks, anda perlu melabur dalam pelbagai jenis alat pemalu. Salah satu alat tersebut adalah palu.

Palu terdiri dari bongkah kayu yang dipasang pada pegangan (kemungkinan juga kayu). Alat ini digunakan apabila anda perlu memalu alat dan bukan pengikat dan perlu memastikan bahawa anda tidak akan merosakkan alat yang sedang anda gunakan. Alat ini sesuai untuk melakukan kerja yang perlahan dan terkawal - terutamanya jika anda seorang tukang kayu atau tukang. Mereka membolehkan anda menyelesaikan kerja anda tanpa merosakkan alat atau medium yang anda gunakan dan juga akan membantu memastikan bahawa anda dapat mengawal alat anda sepanjang keseluruhan proses.

Palu adalah cara untuk pergi jika anda memerlukan alat yang boleh menjadi lembut dalam tindakan memalu, tetapi kadang-kadang, kerja anda mungkin memerlukan alat yang sedikit lebih kuat. Sering kali, ini dapat dicapai dengan menggunakan slammer tukul. Tukul besi digunakan untuk memecah bahan yang sangat tahan lama seperti konkrit, batu, dan bahan batu lain.



ulasan mesin basuh tekanan karcher

Anda akan dapat menghasilkan kekuatan dan daya tarikan yang mengagumkan berkat reka bentuk alat ini dan seharusnya dapat memecahkan hampir semua bahan yang anda hubungi. Ini akan terbukti benar sekiranya anda mengayunkan tukul sledge andasebilah kapakterhadap bahan sasaran anda.

Apakah Spesifikasi Bahan Hammer?

Jenis bahan yang dibuat tukul bergantung kepada jenis tukul yang ada. Sebagai peraturan, kebanyakan palu yang digunakan untuk menggerakkan pengikat atau memecah bahan biasanya terbuat dari logam atau bahan yang sama tahan lama. Namun, palu yang digunakan untuk pekerjaan yang lebih ringan (seperti palu) biasanya dibuat dari bahan yang kurang padat seperti kayu, plastik, atau tembaga. Berat palu juga cenderung berbeza mengikut fungsi. Palu tugas berat cenderung lebih berat dan palu yang digunakan untuk kerja ketepatan lembut cenderung lebih ringan.

saiz rantai gergaji

Apakah Proses Pembuatan Tukul?

Proses Pembuatan TukulPalu dibuat melalui proses pembuatan yang sangat tepat untuk menyampaikan alat yang boleh dipercayai yang dapat menghadapi segala cabaran yang anda lemparkan. Walaupun prosesnya hanya terdiri dari tiga bahagian yang berbeda, langkah-langkah ini perlu dilakukan dengan tepat dan betul. Sekiranya tidak, tukul tidak akan dipasang dengan betul pada pegangannya dan boleh terbang dan merosakkan alat atau menyebabkan bahaya. Langkah pertama proses adalah membuat kepala. Ini dilakukan dengan memanaskan sekeping keluli di suatu tempat di antara suhu 1.200 hingga 1.300 darjah.

Ini melembutkan logam dan menjadikannya lebih senang dibentuk. Setelah logam dipanaskan, ia diletakkan di antara dua acuan yang berbeza. Satu acuan biasanya tidak bergerak, sementara yang lain dilekatkan pada batang logam yang boleh dilekatkan pada acuan. Ini dilakukan berulang kali sehingga bentuk kepala tukul yang betul telah terbentuk. Setelah ini diurus, beberapa sentuhan penamat kecil dilakukan pada bahagian kepala dan kepala tukul dibiarkan sejuk.

Langkah seterusnya dari proses tersebut adalah membuat pegangan. Ini biasanya dilakukan dengan mengambil sepotong kayu dan memotongnya agar sesuai dengan spesifikasi ukuran kepala tukul. Setelah ini selesai, kayu diampelas dan kemudian celah dipotong ke bahagian atas pemegang dalam bentuk pepenjuru. Setelah ini selesai, kayu dapat dirawat dan ditutup dengan lapisan kedap.



Setelah ini dilakukan, langkah terakhir proses adalah menggabungkan kedua-dua bahagian dengan menggunakan baji. Pegangan ditekan ke mata adze dan baji kayu digerakkan melalui celah. Pemegangnya diluaskan setelah baji ini didorong masuk dan kepala tukul kini dipegang dengan kuat di tempatnya. Walau bagaimanapun, kawasan tukul ini harus kerap diperiksa untuk memastikannya tidak dilonggarkan atau dilepaskan dari tempatnya.