Artikel

Bagaimana Mengecat Batu?



Isi kandungan

Panduan Mengecat Batu

Batu-batu yang dicat dapat menjadi tambahan yang sangat baik untuk paparan, tidak kira sama ada titik fokus atau hanya sedikit perincian, dan batu-batu itu dapat menambahkan sentuhan semula jadi yang sangat diperlukan ke sudut tertentu di rumah atau taman anda tanpa kelihatan seperti rendah -pekerjaan tergesa-gesa. Malangnya, mereka sukar untuk melukis dengan betul, terutamanya ketika anda berharap untuk membuat reka bentuk atau corak yang rumit.

Terima kasih kepada Best of Machinery, anda tidak perlu mencari beratus-ratus jenis cat atau alat untuk memulakan - inilah panduan ringkas kami mengenai cara melukis batu. Mudah-mudahan, anda dapat keluar dari sana dan mula mengumpulkan beberapa reka bentuk berasaskan batu yang sangat baik dalam masa yang singkat, di dalam dan di luar rumah!



Mencari Batu

Mencari sekumpulan batu yang baik mungkin kelihatan seperti pekerjaan yang sangat mudah, tetapi sebenarnya boleh menjadi lebih sukar daripada yang kelihatan. Sangat sukar untuk mengesan batu warna tunggal yang halus dalam masa yang singkat, terutamanya jika anda berharap untuk menyiapkannya dengan cepat: anda boleh mempermudah sesuatu dengan hanya keluar dan membeli sebungkus batu dari kedai berkebun atau landskap, kerana mereka hampir selalu disusun dalam beg yang sesuai dengan warna dan / atau saiz.

Sekiranya anda masih mahu keluar dan mencarinya sendiri, anda harus mencuba melihat di dekat pantai dan sungai - mereka mungkin mempunyai bentuk yang serupa, terutamanya jika anda hanya memerlukan segelintir untuk menyelesaikan projek anda sekarang. Anda tidak akan dibenarkan mengambilnya dari banyak tempat panas awam, jadi paling mudah untuk mengesannya 'di alam liar', seperti di tempat berkelah atau di mana-mana sahaja.

Lapisan Pangkalan

Seperti kebanyakan permukaan, lapisan dasar akan mengubah penampilan batu selesai anda setelah anda menggunakan lapisan primer. Walau bagaimanapun, tidak seperti banyak hiasan yang mungkin anda cat, batu tidak selalu diperbuat daripada bahan yang konsisten, oleh itu satu batu boleh mempunyai pelbagai warna dan lapisan yang berbeza yang akan ditunjukkan pada lapisan cat yang lebih nipis. Lapisan asas yang kukuh akan memperbaikinya, tetapi warna yang anda gunakan untuknya tetap penting.

Lapisan bawah hitam adalah yang terbaik untuk warna yang lebih gelap, sementara yang lain lebih baik untuk cat yang lebih terang atau berwarna. Lapisan asas putih pada umumnya akan berfungsi dengan warna cat apa pun, tetapi warna yang lebih gelap mungkin disertakan dengan kemasan yang sedikit dicuci - menggunakan warna hitam akan menjadikan warna-warna ini jauh lebih padat dengan kos warna gelap yang lebih gelap.

Tergantung pada kombinasi mana yang anda gunakan, atau sama ada anda menggunakan pelapis asas, tetapi kedua-dua jenis ini tetap memberikan faedah yang sama - permukaan lukisan yang lebih halus dan liputan cat yang lebih konsisten, tanpa mengira perbezaan bentuk atau bahan batu anda.

Memilih Cat

Tidak ada jenis cat 'terbaik' dan 'terburuk' untuk digunakan untuk melukis batu, tetapi sebahagiannya biasanya akan lebih baik daripada yang lain - kerana batu tidak bertindak sebagai permukaan lukisan buatan manusia, selalunya ia akan jauh lebih baik lebih mudah menerima cat 'luaran' seperti tujuan umum akrilik . Juga, cat dalaman akan tetap berfungsi, terutamanya jika batu dicat anda tidak akan ditinggalkan di luar rumah.

Sebilangan besar cat berasaskan air akan berfungsi dengan baik, tanpa mengira apa yang ada di dalamnya - ingat bahawa beberapa cat tersebut mungkin mempunyai bau atau lebih toksik daripada yang lain, jadi anda mungkin perlu memastikan bilik sentiasa berventilasi baik semasa anda mengecat atau mengeringkan sebilangan besar batu sekaligus.

Anda juga boleh menggunakan pen marker dan gaya penanda berus cat untuk menambahkan butiran tambahan pada batuan siap tanpa perlu bermain-main terlalu banyak - ini sangat bagus untuk reka bentuk yang lebih rumit atau membetulkan kesilapan kecil, dan dapat membuka lebih banyak kemungkinan reka bentuk kepada anda tanpa memaksa anda membeli alat atau peralatan khas .

Mengecat Batu

Proses mengecat sedikit sukar kerana batu tidak selalu rata atau berat, tetapi masih cukup mudah. Untuk memulakan, letakkan batu anda di permukaan lukisan yang telah anda siapkan - lebih baik di suatu tempat dengan banyak surat khabar untuk membantu mengecat cat - dan mulailah merancang bagaimana anda akan melukisnya. Sekiranya anda membuat lapisan dasar, pasangkannya segera biarkan batu anda kering (anda boleh melakukan separuh batu pada satu masa, jika anda ingin memastikannya sehalus mungkin).

Setelah batu anda siap untuk melukis dengan betul, lakarkan atau tandakan sebarang reka bentuk yang anda harapkan untuk dilukis: batu yang tidak dicat dapat ditandakan dengan pensil, tetapi lapisan lapisan asas mungkin memerlukan penanda atau pen berasaskan tinta. Sekiranya anda melukis semua warna yang pekat, ini jelas tidak diperlukan.

Fokus untuk mengecat permukaan yang lebih besar terlebih dahulu, terutama pada permukaan yang boleh anda letakkan kemudian - ini memberi anda peluang untuk membiarkannya kering sehingga anda dapat membalikkannya dan melakukan bahagian yang berlawanan, dan bukannya menahannya sepanjang masa. Setelah sebahagian besar permukaan selesai, mulailah mengecat dengan perincian yang lebih kecil (jika ada yang perlu ditambahkan), dan cat semula kesilapan yang anda buat.

Sekiranya anda benar-benar bangga dengan reka bentuk anda dan ingin menjaganya agar tidak selamat dari kerosakan di masa depan, semburkan dengan cat sealer - sangat sedikit yang akan mempengaruhi penampilan batu yang sudah siap, tetapi masih akan membantu menjaganya agar tidak selamat, dan mungkin malah memberikan kilauan reflektif yang bagus pada sudut cahaya tertentu. Sekiranya anda ingin membuat reka bentuk dengan banyak tipu muslihat ringan, ini dapat berguna walaupun batu tidak memerlukan perlindungan tambahan.