Artikel

Bagaimana Menggunakan Pemampat Udara?

Isi kandungan



radio kerja terbaik

Mempelajari cara menggunakan alat baru boleh menjadi tekanan bagi sebahagian daripada kita tetapi belajar menggunakan pemampat udara sebenarnya agak lurus ke hadapan. Sekiranya anda telah dilarang melakukan pekerjaan DIY tertentu kerana tidak tahu bagaimana menggunakan pemampat udara, maka jangan cari lagi, artikel ini hanya yang anda perlukan untuk membantu anda memulakannya.

Untuk apa anda menggunakan Pemampat Udara?

Pemampat udara boleh digunakan di rumah ataudi garajdan banyak tempat kerja lain untuk membantu dengan pelbagai pekerjaan. Ini termasuk:



• Lukisan semburan (lihatpemampat berus udara di sini)
• Pencuci elektrik
• Mencuci rumah secara luaran
• Mengepam tayar ke atas

Tetapi bagaimana anda memulakan? Pastikan untuk mendapatkan semua bekalan yang anda perlukan untuk pekerjaan yang ada, kosongkan ruang kerja anda dan pastikan anda selamat bekerja di kawasan yang anda rancangkan untuk bekerja. Setelah semua langkah ini diambil, ikuti enam langkah seterusnya langkah seperti yang dipaparkan di laman web Mesin Terbaik dan anda tidak akan pernahcari penggunaan pemampat udaramenakutkan lagi.

voltmeter terbaik

Pemeriksaan Mesin

Pastikan anda mengambil masa beberapa minit sebelum melakukan perkara lain untuk memeriksa pemampat udara anda. Lihat semua dial dan periksa bahawa selang masih terpasang dengan betul. Ini mungkin kelihatan jelas untuk dilakukan, tetapi banyak orang memulakan projek DIY mereka tanpa melakukannya, dan ini boleh menyebabkan masalah besar. Sekiranya selang tidak disambungkan dengan betul, tekanan udara akan terlalu rendah yang seterusnya akan menyebabkan kerosakan pada selang yang dipasang dengan betul atau tidak betul dan pemampat udara itu sendiri.

Sentiasa pastikan bahawa suis kuasa pada pemampat udara anda tetap 'mati' ketika tidak digunakan atau jika tidak, kerosakan dan kemudaratan dapat terjadi kepada anda dan mesin anda jika anda memasangnya ke sumber tenaga. Periksa mesin anda berada di permukaan yang rata agar tidak jatuh semasa digunakan.

Persediaan dan Tenaga

Persiapan yang perlu anda buat sebelum memulakan akan berubah bergantung pada jenis pemampat udara yang anda miliki, tetapi secara amnya, tiga jenis pemampat udara yang berbeza memerlukan tiga kaedah pengendalian yang berbeza: gas, elektrik dan minyak. Pemampat udara elektrik mesti dihidupkan setelah dipasang ke soket. Pemampat udara minyak menghendaki anda memeriksa tahap minyak dan menaikkannya sekiranya rendah sebelum anda menghidupkannya. Pemampat udara minyak tidak akan berfungsi dengan baik jika paras minyak tidak berada pada tahap yang betul kerana penutupnya tidak cukup ketat, dan pemampat akan terlalu panas.

Pemampat udara gas memerlukan anda memeriksa tahap petrol dan meningkatkan tahapnya jika diperlukan. Apa sahaja jenis pemampat udara yang anda ada, ingatlah untuk memeriksanya, siapkan kemudian tekan butang kuasa.

Cari Tekanan Yang Betul

Setelah anda menghidupkan mesin anda, ubahtekanan tolokapa sahaja tekanan yang anda perlukan untuk pekerjaan itu. Tangki akan mula dipenuhi dengan udara. Sekiranya anda menggunakan pemampat udara kecil, terdapat dua alat pengukur. Yang satu menunjukkan tekanan udara tangki, yang kedua menekan tekanan ketika anda menggunakan selang. Ini adalah Proper Air Pressure (PSI) dan Air Flow (CFM). Pastikan anda mengetahui tekanan tepat yang diperlukan untuk alat anda - semuanya sedikit berbeza.

ulasan peniup daun

Lampiran Tambahan

Apabila tangki telah diisi dengan jumlah udara yang diperlukan, anda boleh mula menggunakan selang dan menjalankan projek DIY. Untuk melakukannya, tutup tolok. Sekiranya anda mempunyai alat tambahan untuk selang, sekarang adalah masa untuk menambahkannya ke hujungnya. Kencangkannya dengan selamat sehingga tidak ada kerosakan yang terjadi pada selang, mesin atau pada anda semasa anda menggunakannya.

Matikan dan Cabut Pemampat Udara anda

Apabila anda menyelesaikan projek DIY anda, pastikan bahawa anda mematikan tolok tekanan pada pemampat udara untuk mematikan dan mematikan pemampat udara sepenuhnya. Apabila tolok tekanan dimatikan, dan pemampat telah dimatikan, maka selamat untuk mencabut pemampat dari sumber kuasa.

Sekarang tiba masanya untuk melepaskan udara yang tersisa dari dalam tangki dan kemudian periksa injap pelepasan tekanan. Injap pelepasan tekanan akan menunjukkan kepada anda jika tekanan masih ada di dalam tangki. Pastikan injap terbuka sehingga semua udara dilepaskan.

pemampat udara terbaik untuk kedai rumah

Penyimpanan

Penting untuk andakedaipemampat udara anda dengan cara yang betul supaya tidak rosak semasa tidak digunakan. Pastikan ia tidak dibuang dengan udara yang tersisa di dalam tangkinya. Dan pastikan bahawa di mana sahaja anda memilih untuk menyimpannya kering. Biasa untuk pemeluwapan terbentuk di bawah pemampat udara ketika berada dalam simpanan. Ini boleh memudaratkan pemampat udara itu sendiri.

Oleh itu, untuk mengelakkan perkara ini berlaku, pastikan udara dapat beredar di sekitar dan di bawah pemampat udara sehingga dapat tetap kering. Sekiranya anda tidak memastikan bahawa pemampat udara tetap kering semasa dalam simpanan, ia akan mengurangkan jangka hayat pemampat udara dengan ketara dan akan menyebabkan kerosakan dan hakisan.

Menggunakan Pemampat Udara

Menggunakan pemampat udara tidak sesulit yang anda sangka. Pastikan anda mengikuti semua langkah yang dinyatakan di atas supaya anda dapat menggunakan pemampat udara anda dengan selamat dan berkesan untuk menyelesaikan projek DIY anda yang seterusnya.