Artikel

Bilah Jigsaw yang manakah untuk digunakan?



Jigsaw adalah salah satu alat kuasa paling serba boleh yang boleh anda tambahkan ke bengkel anda. Alat pemotong fenomenal ini mampu membuat potongan lurus dan melengkung dalam pelbagai jenis bahan seperti kayu, plastik, logam, jubin, dan lantai lamina. Yang menjadikan jigsaw begitu mudah digunakan ialah anda boleh menggunakannya pada hampir semua bahan. Yang perlu anda buat hanyalah memilih pisau pemotong yang betul.

Terdapat 3 perkara utama yang perlu anda pertimbangkan semasa memutuskan jenis jigsaw blade yang akan digunakan. Faktor-faktor ini adalah: batang pisau, apa pisau dibuat, dan jumlah gigi pisau itu. Dengan mempertimbangkan semua faktor ini, anda akan dapat menggunakan jigsaw anda dalam pelbagai aplikasi.

Baca Juga: 10 Ulasan Jigsaw Terbaik



Jenis Shank

Terdapat dua jenis cengkaman bilah jigsaw. Ini ditentukan oleh bentuk potongan di bahagian atas pisau di mana anda akan memasukkan pisau ke dalam alat

Dua jenis shanks adalah shank universal (U-shank) dan tang shank (T-shank).

T-shanks adalah bentuk shade blade yang paling banyak digunakan sekarang. Mereka dibuat untuk memasukkan penjepit pisau jigsaw yang menawarkan sistem pertukaran pisau tanpa alat. Oleh kerana kebanyakan jigsaw kini menawarkan ciri ini, inilah jenis shanks yang biasanya anda perlukan.

U-shanks adalah gaya pisau yang paling biasa digunakan untuk jigsaw. Mereka diberi nama ini setelah potongan 'U' di bahagian atas batang pisau. Dengan munculnya sistem penguncian pisau tanpa alat, cengkaman ini tidak lagi sesuai dan banyak jigsaw tidak akan menerimanya.

Bahan Bilah

Perkara kedua yang perlu dipertimbangkan adalah dari mana pisau anda dibuat. Komposisi bilah anda akan menentukan kemampuannya untuk memotong bahan tertentu dan juga seberapa tahan lama. Semua bilah dibuat dari beberapa jenis logam. Bilah jigsaw yang paling biasa dibuat dari keluli karbon tinggi, keluli berkelajuan tinggi, bi-logam, dan tungsten karbida.

Bilah keluli berkarbon tinggi adalah bilah jigsaw yang paling fleksibel dan termurah. Kebanyakannya digunakan dalam aplikasi pemotongan kayu yang paling umum.

Bilah keluli berkelajuan tinggi lebih tahan lama dan tahan panas menjadikannya sesuai untuk bahan logam, plastik, dan kayu.

Bilah jigsaw dwi-logam diperbuat daripada dua jenis keluli dan sangat tahan lama. Mereka sangat sesuai untuk aplikasi pemotongan tugas berat di kayu dan logam.

Akhirnya, bilah tungsten karbida menawarkan ketahanan haba dan ketahanan terbaik dari sebarang bilah jigsaw. Bilah ini adalah prefek untuk memotong jubin, seramik, atau keluli.

Gigi Per inci (TPI)

Perkara terakhir yang perlu dipertimbangkan ketika memilih pisau jigsaw adalah bilangan gigi per inci atau TPI. Berapa banyak gigi yang dimiliki pisau akan mempengaruhi kualiti dan kelajuan pemotongan. Bilah dengan gigi yang lebih sedikit akan membuat pemotongan lebih cepat dan lebih kasar sementara bilah dengan gigi yang lebih banyak akan membuat potongan yang lebih perlahan tetapi lebih halus.

Kesimpulannya

Dengan memilih pisau yang tepat untuk jigsaw anda, anda membukanya ke pelbagai aplikasi. Dengan bilah yang sesuai, anda dapat menghasilkan potongan cepat dan bersih di hampir semua bahan menjadikan alat yang kuat ini menjadi salah satu alat yang paling serba boleh di gudang senjata anda.